מחקר וסקר שנעשו עבור “ידיד“ קובעים: מעמד הביניים גדל והתרסק

© כל הזכויות שמורות ל"ידיד מרכזי זכויות בקהילה" (ע"ר)

Proudly built on  Wix by the Wix Monster בניית אתרים בוויקס

לקבלת מידע על מרכזי הזכויות וימי קבלת קהל התקשרו 1-700-500-313

מחקר וסקר שנעשו עבור "ידיד" קובעים: מעמד הביניים גדל והתרסק

17/04/2013

מחקר וסקר שנעשו עבור "ידי...

מחקר וסקר שעשה מרכז המידע והמחקר של הכנסת לבקשת ח"כ לשעבר, רוחמה אברהם, עבור "ידיד" מראה כי מעמד הביניים מתרסק. אוכלוסיות מעוטות הכנסה אינן יכולות עוד להתקיים בכבוד והגרוע מכל - איבדנו תקווה.

בשנת 2010 ביצע מרכז המידע והמחקר של הכנסת מחקר מקיף וסקר מפורט בנושא מעמד הביניים וזאת לבקשת ח"כ לשעבר רוחמה אברהם בעבור עמותת "ידיד" וזאת כחלק מסייע בקידום חקיקה לטובת אוכלוסיות מעוטות הכנסה שרובן משתייכות למעמד הביניים הנמוך והבינוני. זהו סקר שני שנעשה לפי בקשת "ידיד" וח"כ רוחמה אברהם ואנחנו נמשיך לבקש, באמצעות חכי"ם אחרים לערוך בדיקות דומות גם בהמשך.

 

באוגוסט 2012 ביקשנו שוב מרוחמה אברהם להגיש בקשה לסקר ומחקר דומים. חשבנו שעל רקע מחאת קיץ 2011 וההתחייבויות של ועדת טרכטנברג יהיה זה רק ראוי ורצוי להכין נייר חדש כזה שבודק את השינויים, אם היו, מאז שנת 2010 ובעיקר לאחר קיץ גדול של מחאה, קיץ 2011. 

 

לפני מספר ימים, בערב יום העצמאות קיבלנו את התוצאות. שני מסמכים מקיפים ומעניינים. האחד : סקר דעת קהל העוסק בתפישת הציבור את מעמדו הכלכלי ואילו השני מחקר מעמיק תחת הכותרת משקל מעמד הביניים בישראל וניתוח השינויים שחלו בו בשנים האחרונות. כאמור שני מסמכים מרתקים שתוכלו להוריד בלחיצה על השמות המודגשים שלהם.  

 

"ידיד" מבקשת להתייחס לשני המסמכים.

הדו"ח שהוכן על ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת עבור חברת הכנסת לשעבר רוחמה אברהם ולבקשת עמותת "ידיד" מוכיח שוב את הטענה שאנו חוזרים ומשמיעים בשנים האחרונות. לא רק שמעמד הביניים קורס, הגבולות בינו לבין השכבות המוחלשות, מעוטות ההכנסה, מה שמקובל להתייחס אליו כעוני הולכים ומטשטשים. העובדה שבמהלך השנים 2011-2012 חל גידול משמעותי במספר הפונים למרכזי הזכויות של "ידיד" והעובדה כי הפרופיל הסוציואקונומי של 45% אחוז מהם לערך השתנה מהשתייכות לעשירונים 1-5 להשתייכות לעשירונים 6-8 מעיד על אותה קריסה שממשלת ישראל הנוכחית חייבת להביא אותה בחשבון בעת הכנת התקציב לשנים 2013-14

 

נתוני ההכנסות המעודכנים של הלמ"ס מפחידים עוד יותר. ניתוח השכר החציוני המדבר על כך שההכנסה החציונית היא פחותה משכר המינימום מפחידה. המשמעות של כך חד משמעית על ממשלת ישראל להגדיל את שכר המינימום ולהסיר מייד חסמים בירוקרטיים ואחרים המונעים מאוכלוסיות מוחלשות ובעיקר אוכלוסיות בהן יש מפרנס אחד לפחות אך הכנסתם אינה גבוהה ביותר מ- 20% מהשכר הממוצע במשק להתקיים בכבוד.

 

על פי הדו"ח האוכלוסיות המוחלשות ומעמד הביניים הנמוך מהווים 62.5% אחוז מהאוכלוסייה והכנסתן מהווה רק 39.9% מההכנסות דבר זה מעורר חששות רבים ויש לתת עליו את הדעת בכל הנוגע להתנהגות מדינת הרווחה והצורך בהרחבתה. אחת המסקנות המרכזיות שיש ל"ידיד" מהדו"ח הוא כי ניתן להגדיל את הכנסתן של משפחות רבות אם תורחב יכולתן למצות את הזכויות המגיעות להן מהמדינה בתחומים רבים וביניהם תעסוקה, חינוך, רווחה, דיור, תשתיות, תחבורה ועוד.

 

"ידיד" אשר מפעילה מתחילת שנת 2013 את פרוייקט "2013-שנת הדיור" שמטרתו לסייע לישראלים לממש ולמצות את זכויותיהם בתחום הדיור מתכוונת לפעול ביתר שאת גם בנושאי הליבה הנוספים בהם היא פועלת ובהם: זכויות בתחום הביטוח הלאומי, זכויות עובדים וסיוע בטיפול בחובות וקשיים כלכליים.

 

לגבי הסקר שבוצע עבור מרכז המחקר והמידע של הכנסת אין ספק שהדבר המדאיג יותר ביותר הוא ההרגשה של חלק גדול מהציבור הישראלי שהמצב הולך ומורע. אם בסקר הקודם היתה ציפיה לעתיד טוב יותר הרי שבסקר הנוכחי, שנעשה עוד לפני הידיעה על הגזירות הכלכליות המתוכננות, הפחד מפני העתיד הפך לדבר מוחשי הרבה יותר. חלק מתוצאות הסקר יביאו אותנו ללחוץ על חקיקתם של חוקים שמטרתם לסייע לאוכלוסיות מוחלשות, מודרות ומועטות הכנסה. בין החוקים שיקודמו באמצעות חברי כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה כאחד. חלק מההצעות אף הובאו לאחרונה בפני שרי האוצר והרווחה, הכלכלה והאזרחים הותיקים ואנחנו מקווים שחלק מהם יאומצו ויקודמו כהצעות חוק ממשלתיות. בין ההצעות:


תעסוקה
חד הוריות - הורדת מחסום הדיסרגד לאמהות חד הוריות עובדות המקבלות מזונות. כיום כל אם חד הוריות שמקבלת מזונות מהביטוח הלאומי ורוצה לעבוד מורידים לה 60 אגורות מכל שקל אחרי ה- 600 ש"ח הראשונים. מסובך? לא כלכך זה אומר שאם מגיע לאשה 3000 ש"ח מזונות והיא רוצה לעבוד למשל חצי משרה ולהרויח 3000 ש"ח הרי שהמזונות שתקבל יהיו בערך 1000 ש"ח ובמקום 6000 ש"ח הכנסה יהיו לה רק 4000. זה תמריץ שלילי לעבודה- אפשר להוריד את זה בלי שיעלה כסף למדינה. איך? להגדיר שבשלב הזה בהוראת שעה זה יכלול רק את הנשים שכבר היום מקבלות מזונות. לא להכניס חדשות למערכת – זה בלבד יכול להגדיל משמעותית הכנסה של 30 אלף נשים בערך.


גמלאים  - שירות חברתי לגמלאים – היום יש אוכלוסייה של עשרות אלפי קשישים שמתקיימת מקצבת זקנה בלבד. חלקם הגדול, כדי להתמודד עם הבדידות מתנדבים בכל מיני עמותות ועושים עבודה מעולה במשך כמה ימים בשבוע, ההצעה שלנו – יש אותה בחוק כמובן – קובעת שעמותות יוכלו ל"העסיק" את הקשישים כמו שמפעילים בני ובנות שרות לאומי ולשלם עבורם את הסכום שמשלמים לבני ובנות השירות הלאומי – בערך 1500 ש"ח לחודש – כל הבקשה שלנו מהממשלה זה לאפשר את הנושא בלי שמקזזים להם במקביל את קצבת הזקנה – כך הם יכולים כמעט להכפיל את ההכנסה החודשית שלהם.


הכשרות מקצועיות - לאפשר למי שמבקש לעשות קורס הכשרה מקצועית כדי להשתלב בשוק העבודה להמשיך ולקבל את קצבת הבטחת ההכנסה או האבטלה שלו בלי שיקזזו ממנה סכומים כל שהם גם אם לא מדובר בלימודים של חמישה ימים בשבוע חמש שעות בכל יום – כיום המצב הוא שהביטוח הלאומי מבטל את הקצבאות במקרים של לימודים שהם פחות מזה – זה גורם לאנשים לא לנסות להשתלב בשוק העבודה – במקום לעשות את זה בשלילי – כמו שעשו בזמנו בויסקונסין, שאגב אני הייתי אחד הבודדים שתמכו בתוכנית – אפשר לעשות את זה בחיובי.


עובדים מבוגרים – הפחתה של דמי ביטוח לאומי למעסיקים שיסכימו להעסיק או ימשיכו להעסיק עובדים בגילאי 55- גיל פרישה שבכל שנה המעסיק ישלם על העובד פחות ביטוח לאומי – זה רווח למעסיק ונכון זה ויתור של המדינה על הכנסה אבל זה עדיף על תשלום דמי אבטלה או הבטחת הכנסה – גם בהקשר הזה יש לנו הצעת חוק

 

מדיניות דיור
דיור ציבורי  - לקבוע כי כל ההכנסות מדיור ציבורי (לא מכירת דירות שזה כמובן) – שכר דירה וכד' ישארו בחברות הדיור הציבורי לצורך שיפוץ או רכישת דירות לזכאים הממתינים ושיפוץ דירות של מתגוררים קיימים – יש מחסור בכסף – כולו הולך לאוצר – צריך לשמור אותו כמשק סגור אצל חברות הדיור הציבורי כדי שיוכלו לתת שירות ראוי לדיירים.


סיוע בשכר דירה - להמשיך ולהגדיל את סכומי הסיוע בשכר דירה על חשבון כספי המשכנתאות לזוגות צעירים שהמימוש שלהם הולך ויורד – כך אפשר יהיה לעודד לאט לאט השכרה לטווח ארוך

 

שתפו
Please reload