סוף טוב למאבקן של עובדות הקבלן ותחושה קשה על הניצול של בעלי חברות הקבלן

© כל הזכויות שמורות ל"ידיד מרכזי זכויות בקהילה" (ע"ר)

Proudly built on  Wix by the Wix Monster בניית אתרים בוויקס

לקבלת מידע על מרכזי הזכויות וימי קבלת קהל התקשרו 1-700-500-313

סוף טוב למאבקן של עובדות הקבלן ותחושה קשה על הניצול של בעלי חברות הקבלן

05/07/2015

מדוע כל כך הרבה נשים צעירות ומוכשרות מהעדה האתיופית מוצאות את עצמן בעבודת ניקיון ומדוע אנחנו כחברה נכשלים בשילובן בשוק העבודה? למרכז "ידיד" באשדוד מגיעות עשרות אם לא מאות פניות של עובדות ניקיון מהעדה האתיופיות המנוצלות על-ידי חברות ניקיון, תוך שהמעסיקים מפרים ברגל גסה את החוק.

 

3 נשים יוצאות אתיופיה, 4 שנים של גלגלי צדק המסתובבים לאט. לאט מידי, 3 הליכים משפטיים וחברות קבלן שחלק מהמנטרה שלהם זה להתעלל בעובדים ולחשוב שיצליחו לצאת מזה בשלום. עוד סיפור הצלחה מקומם של עמותת "ידיד" המוכיח כמה גדולה הסללתם של יוצאי אתיופיה כעובדי קבלן בשוק העבודה הישראלי.

  

אחת מן השיטות המגעילות אך המקובלות בעולם המעסיקים של עובדי הקבלן הוא החלפת חברות במהלך תקופת העסקת העובדים, ברוב המקרים בלי שהעובדים מודעים כלל לכך שהמעסיק שלהם התחלף. זה מה שקרה לשלוש עולות יוצאות אתיופיה שהגיעו למרכז "ידיד" באשדוד וביקשו סיוע מול מעסיקיהן.

 

הסיפור שלנו מתחיל בסוף שנת 2010.  עבודתן של שלוש העובדות, הופסקה בפתאומיות. הן פוטרו מעבודתן מבלי לקבל את הזכויות הסוציאליות המגיעות להן, פיצויי פיטורין ואפילו לא את כל שכרן.  מנהלת מרכז "ידיד", יונה דיטמן-פרסלון ועו"ד יעל קסטן רבסקי מהמחלקה המשפטית של "ידיד" צללו לעומקי הסיפור והחליטו כי הגיע הזמן לשים סוף להתעללות של חברות הקבלן בעובדות שלהן.

 

השלב הראשון החל. לבית הדין לעבודה הוגשה תביעה נגד שתי החברות אשר למותר לציין, נעלמו כלא היו. . זה לקח כמעט עשרה חודשים אך פסק הדין שניתן חייב את החברות לשלם לעובדות את המגיע להן. פה הסיפור שלנו רק התחיל להסתבך כיון שלא ניתן היה לאתר את בעלי החברות הופנו העובדות לסיוע המשפטי שם קיבלו ייצוג וביצעו הליך של פירוק החברות. הליך שגבה מהם עלויות כספיות שכללו בקשות לפירוק פרסום מודעות בעיתונים ועוד. בחודש מרץ 2014 הורה בית המשפט המחוזי על פירוק החברות.

 

בשלב זה חזרו העובדות לעו"ד קסטן רבסקי אשר הגישה עבורן תביעת חוב לכונס הנכסים הרשמי כדי שיוכלו לקבל את המגיע להן מהמוסד לביטוח לאומי. לפני מספר שבועות ולאחר 4 שנים מתישות בהן ליוותה מנהלת מרכז "ידיד" באשדוד, יונה דיטמן-פרלסון, את העובדות בסבך הבירוקרטיה והמערכת המשפטית קיבלו העובדות, מהביטוח הלאומי, סכום של כ- 32 אלף ש"ח. סכום שהינו חיוני לקיום היומיומי שלהן.

 

המסקנה: כשמגיע לכם תשלום עבור עבודה שעשיתם. על תוותרו. תלחצו. תאבקו. תעזרו במי שיכול לסייע. זה כדאי. אבל יש עוד כמה הרהורים ומחשבות לא פשוטות שהעלתה עו"ד יעל קסטן-רבסקי בתום הטיפול המוצלח בסיפור שלנו וכך היא כותבת: "בנימה האישית, מאוד שמחתי לשמוע סוף סוף שאותן נשים קיבלו את הכספים הללו שהיו ממש חיוניים להן ולמשפחותיהן לצרכים יומיומיים. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם ממספר מחשבות מטרידות מאוד: ראשית, משך הזמן הרב ממועד הפסקת עבודתן ועד לקבלת מענה בפועל וסעד כספי והחסמים הרבים שעמדו בפניהן ממימוש הזכויות שלהן (לא רק ברמה המשפטית – כך לדוג', אפילו לדעת את שם הרחוב בו עבדו כדי שנוכל לציין בכתב התביעה, להגיע לבית המשפט בבאר שבע באוטובוס לבד), העובדה שחברות קבלן נוהגות כך כדבר שבשגרה בלי שיש כמעט פיקוח בזמן אמת (חברות באות והולכות, מפסידות במכרז ונעלמות ביום אחד) כאשר החברות לא משלמות זכויות סוציאליות במלואן".

 

ולסיכום עוד שאלה מטרידה אחת – מדוע כל כך הרבה נשים צעירות ומוכשרות מהעדה האתיופית מוצאות את עצמן בעבודת ניקיון ומדוע אנחנו כחברה נכשלים בשילובן בשוק העבודה? למרכז "ידיד" באשדוד מגיעות עשרות אם לא מאות פניות של עובדות ניקיון מהעדה האתיופיות המנוצלות על-ידי חברות ניקיון, תוך שהמעסיקים מפרים ברגל גסה את החוק.

 

 

 

 

אנחנו בעמותת "ידיד" נמשיך לסייע לכל עובד ששכרו וזכויותיו נגזלו ממנו בידי מעסיקים חסרי לב הבטוחים שהם יכולים לנצל את עובדיהם. ובמקביל נפעל בכנסת כדי להטיל אחריות פלילית על מעסיקים הפועלים כך.

שתפו
Please reload