מה קורה בשירות התעסוקה

© כל הזכויות שמורות ל"ידיד מרכזי זכויות בקהילה" (ע"ר)

Proudly built on  Wix by the Wix Monster בניית אתרים בוויקס

לקבלת מידע על מרכזי הזכויות וימי קבלת קהל התקשרו 1-700-500-313

מה קורה בשירות התעסוקה

09/02/2016

ביקשה לשאול שאלה את המעסיק ושירות התעסוקה רשם סירוב שהביא לשלילת קצבת הקיום שלה. "ידיד" נכנסה לתמונה והסירוב בוטל

 

דנה הגיעה למרכז "ידיד" באשדוד לאחר שבשירות התעסוקה בעיר החליטה הפקידה לרשום לה סירוב (ההליך הידוע שמנהל שירות התעסוקה והגורם לכך שמדורש העבודה נשללים דמי האבטלה או קצבת הבטחת ההכנסה שלו). לאחר שדנה סיפרה את שעבר עליה בשיחות מול שירות התעסוקה החליטו עו"ד נירה שלו, מהמחלקה המשפטית של "ידיד" (בתמונה) ויונה דיטמן-פרלסון, מנהלת מרכז "ידיד" באשדוד לעמוד לצידה ולפעול בכל הדרכים הקיימות כדי לבטל את ההחלטה.

 

 

מה בעצם קרה שם בשיחה בין דנה לפקידת שירות התעסוקה. מתברר כי לאחר שנרשמה בלישכה צלצלה אליה אחת מיועצות העסקים של סניף שירות התעסוקה באשדוד, על מנת לערוך לה ריאיון טלפוני להצעת עבודה. במסגרת השיחה ציינה היועצת כי  המעסיק דורש התחייבות לעבודה במהלך חצי שנה לפחות". דנה, בעלת תואר ראשון בלימודי שרותי אנוש ותקשורת וניסתה למצוא עבודה בתחום התמחותה שמחה להצעה. ורק בקשה אחת היתה לה. לבחון עם המעסיק האם ניתן לוותר ולפחות להתגמש בדרישת ההתחייבות של חצי שנה, היא הרי מנסה למצוא עבודה בתחום אותו למדה. תזכרו – כשמישהו לומד לתואר ראשון באוניברסיטה, ועוד בתחום שתמיד יש לו דרישה, הוא מן הסתם יעדיף למצוא תעסוקה ראוייה בתחום שאותו למד.

 

התשובה שקיבלה דנה היתה לא פחות ממדהימה. לא רק שהפקידה בשירות התעסוקה סירבה לבדוק את הנושא עם המעסיק המיועד. לאחר השאלה היא אף סירבה להעביר אליו את קורות החיים של  דנה וזאת למרות שדנה חזרה, מספר פעמים והבהירה כי היא מעוניינת בעבודה גם אם אין אפשרות להתגמש על דרישת המעסיק. והנורא מכל. הפקידה, רשמה לדנה סירוב בקבלת הצעת עבודה. סירוב שהביא לכך שבאופן מיידי נשללה מדנה קצבת הבטחת ההכנסה שמגיעה לה מהביטוח הלאומי.

 

לאחר שפניות לשירות התעסוקה לא הועילו הכינה עו"ד נירה שלו ערר לועדת הערר של שירות התעסוקה  בערר נכתב כי לא זאת בלבד שדנה לא סירבה לעבודה אלא נהפוך הוא. היא עושה מאמצים כבירים בעזרת שירות התעסוקה וגם עצמאית, כדי למצוא לעצמה עבודה. עוד נטען בערר כי התנהלות פקידות שירות התעסוקה בעניינה של דנה  הייתה בלתי מקצועית ופסולה וכי התנהלות זו חמורה במיוחד, שעה שמדובר בפקידת לשכת התעסוקה – שתפקידה להעניק סיוע למחפשי עבודה להשתלב ולהתקדם בשוק התעסוקה.

 

בשלב הראשון דחתה הועדה את הערר שהגישה דנה בטענה שהיא אינה עושה השתדלות מתאימה להתחיל לעבוד. זה היה השלב בו הגישה עו"ד שלו, ערעור לביה"ד לעבודה ובו בקשה חד משמעית למחוק את הסירוב בטענה שדנה כלל לא סירבה לעבודה וכן נוכח הפגמים שנפלו בהתנהלות מולה בכלל ובהתנהלותה של ועדת הערר בפרט. בהמלצת השופטת, הוסכם להשיב את עניינה של דנה לדיון נוסף בועדת הערר, וכן נפסקו הוצאות לחובת שירות התעסוקה.

 

בדיון המסכם בועדת הערר ליוותה עו"ד שלו את דנה שם הוסבר כי נעשה לה עוול וכי נדמה שהודבקה לה תווית כמי שאינה רוצה לעבוד, בשעה שהמציאות בשטח מוכיחה אחרת לגמרי. בשל כך, במקום לסייע לדנה להשתלב בשוק העבודה, היא נאלצה להתמודד מול יחס קשה ומזלזל שפגע עוד יותר בתחושתיה והקשה על מאמציה.

 

לאחר שיחה נעימה וסבלנית, נציגי הוועדה קיבלו את הטענות, ומחקו את הסירוב שנרשם לדנה וחסכו פניה נוספת לערכאות משפטיות.

 

 

ובשביל זה צריך את "ידיד".

שתפו
Please reload