עמותת “ידיד“ דורשת להרחיב את פעילות “יד מכוונת“

© כל הזכויות שמורות ל"ידיד מרכזי זכויות בקהילה" (ע"ר)

Proudly built on  Wix by the Wix Monster בניית אתרים בוויקס

לקבלת מידע על מרכזי הזכויות וימי קבלת קהל התקשרו 1-700-500-313

עמותת "ידיד" דורשת להרחיב את פעילות "יד מכוונת"

10/02/2016

עמותת "ידיד" בשדולה להעצמת האזרח בביטוח הלאומי: חייבים להקים מרכזי יד מכוונת ליד כל סניף של ביטוח לאומי בארץ. "רק כך ניתן יהיה לאפשר לכלל האוכלוסייה למצות את זכויותיה הרפואיות"

 

"כדי שמרכזי יד מכוונת יהיו באמת אפקטיביים אנו צריכים שליד כל סניף של ביטוח לאומי יפעל מרכז של 'יד מכוונת'. בסוף אנו רוצים לדעת שההשקעה נעשית בצורה טובה ומקדמת את האזרח. הדלת חשובה והיא קיימת, אבל אנו רוצים שהיא גם תהיה אפקטיבית.", כך אמר השבוע סמנכ"ל עמותת "ידיד", רן מלמד, בדיון שהתקיים בנושא בשדולה להעצמת האזרח בביטוח הלאומי בראשות חברי הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) ואורי מקלב (יהדות התורה).

 

מהדיון בשדולה עולה כי נבחנת האפשרות להקים שלוחה של "יד מכוונת" ברהט וכי עד 2016 יוקמו שני מרכזים נוספים של "יד מכוונת" במרכז הארץ ובירושלים.

 

בדיון בו נכחו גם תושבים ופעילים חברתיים מהעיר רהט אמרה מנהלת מרכז "ידיד" בעיר, אלהם אל כאמאלאת כי "כל הנושא של יד מכוונת הוא טוב, וחוסך לאנשים הרבה כסף אבל לצערי התושבים שבהם אני מטפלת מרהט ומהכפרים הלא מוכרים, לא יודעים על השירות. אין הנגשת שפה וגם לא בפרסום. לצערי התקשורת בין החברה ללקוח נעשים באמצעות המכתב של ביטוח לאומי, ואנשים לא מבינים שיד מכוונת עובדים לטובתם. הם לא מבינים שזה גוף שצריך לעזור להם, וחושבים שזאת עוד וועדה של ביטוח לאומי. הפלאיירים בערבית, אבל נמצאים במשרד של יד מכוונת וביטוח לאומי בב"ש. אבל ברהט אין וגם אין פרסום במדיה המקומית. יש לעבוד בצורה יותר יעילה לטובת הלקוחות. ממליצה ליד מכוונת לקבוע יום שבו מקבלים קהל ברהט".

 

אל כאמאלאת, ביקשה מאנשי הביטוח הלאומי שנכחו בדיון ובראשן, המשנה למנכ"ל, אילנה שרייבמן, לפעול להקמה מיידית של שלוחת "יד מכוונת", ליד סניף הביטוח הלאומי ברהט כדי שעשרות אלפי התושבים מהעיר ומהאיזור יוכלו לקבל שירות הולם וראוי.

 

ח"כ אלהרר וח"כ מקלב, יושבי ראש השדולה להעצמת האזרח במוסד לביטוח לאומי, אמרו בדיון כי "המרכזים הללו יוצרים שוויון הזדמנויות מלא ועוצרים את הניצול של החברות הפרטיות למימוש זכויות." לדברי ח"כ אלהרר:" יד מכוונת הינו  צעד משמעותי ליצירת שוויון הזדמנויות מלא, ומתן מענה משמעותי לוואקום שנוצר לציבור" חה"כ אורי מקלב: "הרחבת יד מכוונת תאפשר למגר את תופעת החברות הפרטיות".

 

חה"כ אלהרר אמרה  עוד כי "זה לא סוד שלאחרונה התקיימו דיונים בהצעת חוק שנועדה לבלום התעשרותם של גופים מסחריים על חשבונם של אזרחים שכל שרצו לעשות זה לממש את הזכויות שמגיעות להם במסגרת החוק. נוצר ואקום שבו נכנסו החברות המסחריות, ועשקו אזרחים במימוש זכויות מאד בסיסיות בביטוח לאומי. לא היה מי שיסייע בידם, אנשים לא יודעים על השירותים שמגיעים להם. לכן זה משמח שביטוח לאומי הרים את הכפפה יחד עם משרד הרווחה והקים את "יד מכוונת" ואת  שני המרכזים- בחיפה וב"ש. המטרה היא לחזק את מרכזי יד מכוונת ולפתח את השירות ברמה שהוא יינתן לכל אזרח. המימוש של הזכויות לא צריך להיות רק מנת חלקם של אנשים בעלי אמצעים"

 

חה"כ אורי מקלב אמר בדיון כי"  אנו רוצים למגר את התופעה הקיימת, שכאשר פונים לחברה פרטית אז מקבלים את הזכויות, וכאשר פונים לביטוח לאומי לא מקבלים. אנו רוצים להנגיש את הזכויות, באמצעות רצון טוב, מחשבה וכל הכלים המשפטיים שברשותנו, עד שלבסוף נלך בדרך המלך".

 

אילנה שרייבמן, המשנה למנכ"ל מוסד לביטוח לאומי: "כ-90-100 אלף איש מגישים לביטוח לאומי בקשות לקצבאות ועוברים וועדות רפואיות, זה מפגש חורץ גורלות. לכן הקמנו מרכזים שהמידע יינתן בהם בחינם, אנו לא פועלים נגד עצמנו אלא למען האזרחים. בשנים האחרונות אנו עושים מאמצים ניכרים ואני מקווה שרואים את התוצאות שלהם- איך למצות זכויות של אנשים שלא יודעים מה מגיע להם.. ניסינו במהלך השנים לעשות תיאום ציפיות, וזה לא הלך. בד בבד החברות הפרטיות שקמו הם אלו שעוררו אותנו להקים את המרכז הזה. הבנו שיש איזה ואקום שהחברות נכנסו אליו. לכן הקמנו מרכזים שבהם המידע ניתן בחינם, ובעתיד הקרוב צפויים להיפתח שני מרכזים נוספים, בירושלים ובמרכז."

 

שי ברון, 'יד מכוונת' חיפה: " הגוף הוא פרטי, אך עובד בשירות הביטוח לאומי. ניתן למבוטחים גיבוי רגשי, התייחסות לבעיות, בירור לאחר מכן כיצד היה השירות. יושבים ומסבירים כיצד להתכונן לוועדה, כאשר המטרה היא להפחית את החרדה סביב הוועדה. מרכז יד מכוונת בחיפה פועל כשלוש שנים, והמרכז בב"ש פועל כמה חודשים.  התקבלו כעשרת אלפים פניות, וכ- 4000  אנשים הגיעו, חלקם הגיעו ליותר מביקור אחד. במרכז בב"ש התחלנו עם בודדים וכל הזמן יש עליה הדרגתית. יש אנשים שמתקשים להגיע פיזית למרכזים, לכן אנו מציעים שירות וידיאו קונפרנס, זאת שיחת טלפון דרכה הם רואים את הרופא אונליין ומקבלים את השירות בטלפון מכל מקום ברחבי הארץ."

 

ירונה שלום, ראש אגף וועדות רפואיות במוסד לביטוח לאומי: "נערך מחקר באמצעות מכון ברוקדייל  שליווה את הפרויקט מההקמה של יד מכוונת ועד לפני שנתיים. הממצאים מראים שביעות רצון של כ-90% וכ-80% היו ממליצים על השירות. ארגוני זכויות וחברות פרטיות בוחרים את מי לקבל ואת מי לא לקבל בהתאם לסיכוי ההצלחה. בביטוח לאומי כל מי שנכנס בדלת מקבל את השירות וזהו ההבדל המשמעותי."

 

המנהל הרפואי של ביטוח לאומי ישי אוסטפלד: "החזון וגם הפרקטיקה של המערך הרפואי, קובעים שהרפואה תהיה עצמאית וללא השפעה זרה. טובת החולים נגד עיננו. יש לפעול למיצוי זכויות החולים. לפני כמעט שנה לקחנו רופא מאד מנוסה שתפקידו לחנוך בצורה מקצועית את יד מכוונת. אנו רואים את מיצוי הזכויות של החולים כערך עליון של עבודתנו".

שתפו
Please reload