זה טוב שעושים רפורמה בטאבו אבל למה לא דואגים שהאזרחים יוכלו להבין

© כל הזכויות שמורות ל"ידיד מרכזי זכויות בקהילה" (ע"ר)

Proudly built on  Wix by the Wix Monster בניית אתרים בוויקס

לקבלת מידע על מרכזי הזכויות וימי קבלת קהל התקשרו 1-700-500-313

זה טוב שעושים רפורמה בטאבו אבל למה לא דואגים שהאזרחים יוכלו להבין

15/05/2017

סיפור על בירוקרטיה חלמאית לידיעת שרת המשפטים ושרי האוצר והשיכון

 

 

כשדינה (שם בדוי) נכנסה למשרד והתיישבה לידי לרגע לא חשבתי שהיא באה לדבר על רשות מקרקעי ישראל. בדרך כלל כשהאזרחים הותיקים מגיעים אלינו הם מבקשים לקבל מידע וסיוע במיצוי זכויותיהם בתחום הדיור, הביטוח הלאומי, קופות החולים וחוק ביטוח בריאות ממלכתי. אבל לא דינה. דינה, ירושלמית כבת 75 נכנסה למשרד ובקול רועד פנתה אליי ואמרה "אני ממש זקוקה לעזרתך, אני לא יודעת מה לעשות, אני חושבת שרוצים לקחת לי את הבית".

 

אחרי דקות קצרות של נסיון להרגיע אותה ביקשתי להבין במה מדובר. משקית ירוקה ומלאה בניירות היא הוציאה מכתב מקופל לשמונה חלקים והציגה לי אותו. "למה הם מודיעים לי עכשיו שהם רשמו את הבית שלי בטאבו, הוא שלי כבר יותר משלושים שנה, ולמה הם כותבים שזה בהמשך למכתב שהם שלחו לי, אף פעם לא קיבלתי מהם שום מכתב, וחוץ מזה מה זאת אומרת להעביר לזרים, אם זה הבית שלי איך הם יכולים להגיד לי למי להעביר אותו".

 

"רגע", אמרתי לה. בואי נקרא יחד. בואי ננסה להבין. קריאה מהירה במכתב הבהירה שמדובר דווקא בדבר טוב. בביטול חכירה ורשימת הנכס על הבעלים כחלק מהרפורמה של רשות מקרקעי ישראל משנת 2014. אפילו נכנסו יחד לאתר של הרשות וקראנו יחד את ההנחיות לציבור – האמת אפשר היה לחשוב שהן די ברורות חוץ מכמה דברים בסיסיים כמו למשל להגדיר מה זה זרים ומה המשמעות של המשפט "איסור העברה לזרים" – תנחשו. אז ניחשתי ואחרי זה חיפשתי בחוק וניסיתי להבין עם הניחוש שלי הוא נכון וכך אחרי כמה דקות של סבלנות ראיתי איך החיוך חוזר לפניה של דינה.

 

היא יצאה שמחה מהחדר ואני התיישבתי לכתוב. למה לכתוב? כי למה לעזאזל אי אפשר לכתוב את המכתב הזה שלפניכם בצורה שאנשים פשוטים יבינו מה כתוב. למה אי אפשר אחרי הטקסט המשפטי משפט או שניים שמסבירים מה זה אומר "הנכס ברשותכם נרשם על שמכם." או פסקה שמסבירה מה זה אומר "איסור העברה לזרים". למה אי אפשר בתחתית המסמך להוסיף מספר טלפון או דוא"ל או אפילו פקס שכבר מזמן עליו הכלח. מה שכן היה חשוב שם לחבר'ה מרשות מקרקעי ישראל לכתוב זה "רישום הבעלות פוטר אתכם מעתה ואילך מהצורך לפנות ישירות לרשות בכל עניין שהוא". רוצה לומר – מרגע זה אל תתקשרו ואל תטרידו אותנו.

כשרוצים לפשט ולצמצם את הבירוקרטיה. זה לא מספיק שעושים רפורמה ומתמחשבים. צריך לחשוב על הלקוחות. הצרכנים. התושבים. האזרחים.

 

ובשביל זה אנחנו ב"ידיד" ממשיכים בכל הכח בפרוייקט "גוזרים את ה-RED TAPE, מצמצמים את הבירוקרטיה". ולא נפסיק.

שתפו
Please reload