“מה שמגיע“ מדור שבועי למיצוי זכויות.

© כל הזכויות שמורות ל"ידיד מרכזי זכויות בקהילה" (ע"ר)

Proudly built on  Wix by the Wix Monster בניית אתרים בוויקס

לקבלת מידע על מרכזי הזכויות וימי קבלת קהל התקשרו 1-700-500-313

"מה שמגיע" מדור שבועי למיצוי זכויות.

שלא יסרבו לכם!!!!

האם לכל אחד יש זכות לפתוח חשבון בנק? ומה אפשר לעשות אם הבנק מתנגד? והפעם: במה מחוייבים הבנקים? והאם ניתן להתנות את פתיחת החשבון או השירותים האחרים?

"מה שמגיע" הוא מדור שבועי חדש שיעשה קצת סדר בזכויות שלכם - מיזם משותף של עמותת "ידיד" ואתר החדשות דבר ראשון. https://www.davar1.co.il/144577/ 

 

 

מידי יום ראשון. תעקבו באתר של דבר ראשון או כאן בעמוד הפייס שלנו או באתר עמותת ידיד

 

לכל אדם הזכות הבסיסית לניהול חשבון בנק ועל הבנקים החובה לפתוח חשבון בנק לכל מי שחפץ בכך. מה מכיל החוק ובמה עוד מחוייב הבנק?

לפי סעיף 2(א) לחוק הבנקאות (שירות ללקוח), התשמ"א – 1981, בנק אינו רשאי לסרב לפתוח חשבון עובר ושב במטבע ישראלי, מסיבות שאינן סבירות.

 

מה אומר בנק ישראל?

בנק ישראל הוציא הנחיה שבה הודגש כי בנק אינו רשאי לסרב לפתוח חשבון עובר ושב, ללקוח רק בגלל שהוא נקלע לחובות. יותר מכך, לפי ההנחיה הבנק אינו ראשי לסרב לפתוח לחשבון עובר ושב ללקוח רק בהסיבה שהוא לקוח מוגבל (חזרו לו צ'קים) או בגלל שמתנהלים נגדו הליכי הוצאה לפועל או שהוא נמצא (בעבר או בהווה) בהליכי פשיטת רגל.

 

אילו שירותים הבנק מחוייב להעמיד ללקוחות שלו?

לפי הנחיות של בנק ישראל, הבנק חייב לתת ללקוח שמבקש ממנו, את אמצעי התשלום הבאים: לשלם באמצעות הוראות קבע, להשתמש בכרטיס דביט (כרטיס לחיוב מיידי) ולהשתמש בכרטיס לצורך משיכת מזומנים.

 

מה לגבי אשראי ושיקים?

הבנק אמנם אינו רשאי לסרב סירוב בלתי סביר לבקשה לפתוח חשבון או להשתמש באמצעי תשלום כאמור, אבל הוא אינו חייב לעניק אשראי ללקוחות שלו. מדובר על כל סוגי האשראי, לרבות מסגרות אשראי בחשבון (הסכום שבו אפשר להיות במינוס) ופנקסי שיקים.

 

האם הבנק רשאי להתנות את מתן השירות בתנאים או בביטחונות?

ברגע שיש חובה לפתוח חשבון ולהעמיד שירותים מסוימים, אז הבנק אינו רשאי גם להתנות את מתן השירות בתנאים. עם זאת, לגבי אשראי מכל סוג שהוא, מאחר שהבנק אינו חייב לתת אשראי ללקוח, הוא יכול גם להתנות את מתן האשראי בתנאים ולדרוש ביטחונות לפי שיקול דעתו.

 

מה עושים אם הבנק מסרב לפתוח חשבון או לתת שירותים?

למרות שהחוק וההוראות של בנק ישראל מאוד ברורים, לצערנו בשטח המציאות שונה ואנחנו בעמותת 'ידיד' נתקלות בסירובים של בנקים לתת שירות שהם מחוייבים לתת ללקוחות רק בגלל שיש להם חובות או שיש נגדם הליכי הוצאה לפועל.

 

לכן, אנחנו בעמותת 'ידיד' ממליצות: אם הבנק סירב לפתוח לכם חשבון או לתת לכם כרטיס דביט או כרטיס למשיכת מזומן, לפנות בתלונה רשמית למנהל הבנק ולהפנות את תשומת ליבו להוראות החוק והוראות בנק ישראל. אם עדיין מסרבים לתת לכם את השירות, אנחנו מציעות לפנות בתלונה רשמית למפקח על הבנקים באמצעות היחידה לתלונות הציבור בבנק ישראל.

 

לצורך הגשת התלונות, אנו ממליצות לבקש מהבנק לקבל תשובה ונימוקים לסירוב בכתב, וכמובן לתעד בכתב את המקרה – מתי פניתם, מה ביקשתם, עם מי דיברתם ומה הייתה התשובה שקיבלתם. מעבר לטיפול במקרה הפרטני, אנחנו מאמינות שאם אנשים יגישו תלונות, בסופו של דבר זה יכול להביא לשינוי גם בשטח.

**

עו"ד נירה שלו היא מנהלת המחלקה המשפטית של עמותת "ידיד"

שתפו
Please reload